מה אם הייתי אומרת לך שיש דרך פשוטה ומוכחת להגיע לתפקיד מבוקש בהייטק, עם שכר התחלתי של 20-23,000 ש"ח לחודש בלי תואר ובלי ניסיון מחברות הייטק מובילות?

כמו בשוק הנדל"ן גם כאן נכון החוק Location! Location! Location! ובמקרה הזה- היכן שירתת בצבא? בשוק ההייטק הישראלי פועלות חברות גדולות כקטנות, המחפשות תדיר מועמדים חזקים ובקיאים ברמה הטכנולוגית למטרות פיתוח מוצריהן.

תעשיית ההייטק נולדה בארה"ב, וקיבלה שם והכרה בסביבות שנות השמונים והתשעים של המאה הקודמת. בארץ תעשייה זו החלה במערכות צבאיות ותעשיות ממשלתיות, וכיום רוב השוק מורכב מחברות פרטיות הצצות כפטריות לאחר הגשם בעשורים האחרונים.

עם זאת, הצבא הישראלי עודנו יצרן חשוב בתחום- גם אם לא של מוצרים- של מועמדים.

בחו"ל המצב שונה עד מאוד: על מנת לרכוש את הידע והניסיון הדרוש לתפקיד אטרקטיבי בחטיבת הפיתוח בחברת הייטק על המועמד לסיים ראשית לימודים אקדמאיים בתחום, ולצבור בעמל רב ובזעת אפו ניסיון בתחום, תוך טיפוס סיזיפי לעיתים במדרג התפקידים, החל ברמה הנמוכה ביותר. 

אצלנו בישראל הראש היהודי ממציא לנו פטנטים: נערים ונערות בני 18 מגוייסים ליחידות טכנולוגיות על סמך לימודים תיכוניים וביצוע במבחני מיון שונים, ושם עוברים הכשרה ברמה גבוהה לתחום ההייטק- לימד שפות תכנות, עבודה עם הכלים המתקדמים ביותר, פיתוח מערכות ומוצרים מגוונים, ואף ניהול צוותי פיתוח בתוך היחידה. כך בגילאי 20-22 אותם נערים ונערות יוצאים אל שוק העבודה כשהם מצוידים בכל הכלים לסלילת דרכם היישר אל התפקיד הנחשק.

יחידת 8200 לדוגמא היא היחידה הגדולה ביותר בצה"ל. היחידה שייכת לאגף המודיעין בצה"ל, ועושה שימוש בטכנולוגיה המתקדמת ביותר בנמצא. לשם הדגמה, שמה של היחידה נקשר לפיתוח תוכנה לאיסוף מידע בשם "Flame" שהוכתרה ב- 2012 בתור התוכנה המתקדמת ביותר שיוצרה מעולם. התוכנה שוגרה כבר ב- 2007, מה שמעיד על הרמה הטכנולוגית המתקדמת בה פועלת היחידה גם ברמה העולמית.

יוצאי 8200 ידועים בשוק הישראלי ובעולם כולו כאנשים איכותיים. המגזין Business insider קבע כי היחידה היא בית הספר הטוב ביותר בעולם ללימודי טכנולוגיה. לאחר השחרור בוגריה משתבצים לרוב בתפקידי מפתח בשוק ההייטק, ולהם מיוחסים פיתוחים רבים שכולנו עושים בהם שימוש: החל ב- NGFW (New Generation Firewall) שפותחה על ידי יוצאי היחידה במסגרת החברה Palo Alto Networks  ועד מוצרים וטכנולוגיות הנמצאות אצל כולנו בטלפון החכם (זיהוי פנים, וייבר ועוד). חברות מובילות בתחום מורכבות ומוקמות על יד יוצאי היחידה, והטכנולוגיה המפותחת בה משפיעה על רוב ענקיות התוכנה ואבטחת המידע הפועלות כרגע בשדה הבינלאומי.

כמו כן, הוקם בשיתוף יוצאי היחידה בית הספר המתקדם בעולם ללוחמת סייבר- ה- Syber Jym. להלן קישור לכתבת CNN  שסיקרה את בית הספר.

 

 

מועמדים יוצאי היחידה מבוקשים בשוק העבודה הן בשל חשיפתם במסגרת שירותם הצבאי לטכנולוגיות המהות את חוד החנית, והן תודות להיותם עומדים בתו התקן של היחידה בעלת המוניטין הבינלאומי. אל השוק נקלטים מחזור אחרי מחזור של אנשי מקצוע מן השורה הראשונה בתחומים טכנולוגיים מגוונים, ואותם אנשים יוצאי יחידה זו ויחידות טכנולוגיות אחרות פוגשים בעולם האזרחי שדה פעולה חדש. הניסיון הצבאי הענף מפצה לפעמים על היעדר תואר אקדמאי, או ניסיון מהשוק האזרחי, וסולל את דרכם של אותם מועמדים למשרה הטומנת בחובה שכר מקביל לזה של חבריהם שעמלו בשוק האזרחי במשך מספר שנים וברשותם גם תואר.

כרכזת גיוס בפיקארו גיוס והשמה להייטק, אני נתקלת חדשות לבקרים במועמדים כאלה, המחפשים את תפקידם הבא. רמת מיומנותם הטכנולוגית וגילם הצעיר קורצים למעסיקים, והם מגיעים לרוב עם המון מוטיבציה להשתלב בשוק האזרחי, הטומן בחובו גם משכורות מכובדות וגם יוקרה הנלווית לתחום ההייטק.

לאחרונה למשל התחלנו בפיקארו לעבוד בבלעדיות עם חברת פרויקטים מובילה בתחום ה- Cloud וה- Video, בה מייסדי החברה בעצמם יוצאי יחידות טכנולוגיות בעברם. כיום מנכ"ל החברה נושא באחריות לעבודה מול הלקוחות ולניהול התוכניתנים, וכעת הם מבקשים לגייס אדם שיקח על עצמו את האחריות הזו, לה במישור העסקי חשיבות ממעלה ראשונה. המועמד שייבחר יקבל החלטות הנוגעות לסכומי כסף גדולים, ויקבל על עצמו אחריות נרחבת לצות של 10 מתכנתים. והנה, מסתבר, שדי בכך שמועמד יציג רקע בפיתוח וניסיון פיקודי מיחידות טכנולוגיות כדי שאותו המנכ"ל יפקיד בידו את כל האחריות העצומה הזו. אין ספק שמדובר בהזדמנות אדירה ונדירה לאדם צעיר. מתוך המועמדים שהפנינו אל המשרה המדוברת דווקא אלה שרכשו ניסיון ניהולי בשוק האזרחי נשללו. זהו ללא ספק מקרה קצה ייחודי, וחשוב להבין שלא מדובר בנוהג שכיח. ברוב המקרים אדם עם רקע ניהולי מהסקטור האזרחי, שיראה רקע טכנולוגי איתן יתקבל בברכה לתפקידים דומים.

דוגמא נוספת מתוך עבודתנו השוטפת היא משרה אחרת   שנפתחה לאחרונה אצל לקוח אחר שלנו, סטארט-אפ שפיתח מוצר פורץ דרך בתחום ניטור מערכות תקשורת. ה- VP R&D המגייס (בעצמו יוצא 8200) מחפש היום מתכנתי Java שיוכלו להבין לעומק את ציודי התקשורת עליהם מותקנת המערכת המפותחת. לכאורה היינו מצפים שמתכנתי Java שבאמתחתם ניסיון מחברות דומות המפתחות מוצרי ניטור כאלה ואחרים יהיו המתאימים ביותר למשרה. במהלך תהליך הגיוס,  הפגישות והעבודה הצמודה מול אותו VP R&D נוכחנו כי ההתאמה הטובה ביותר מופקת דווקא ממועמדים מתכנתי Java שצמחו מתפקידי System ביחידות טכנולוגיות מגוונות, ולכן באו במגע עם ציודי תקשורת רבים והם בעלי סקרנות ורצון לחקור לעומק ולהגיע להבנה משמעותית של התחום.

עם זאת, מתוקף תפקידי אני יכולה לומר בבטחון ששני הכלים המרכזיים להשתלבות בתפקידים מאתגרים בחברות המובילות בתחום נותרו כשהיו: תואר מאוניברסיטה מוכרת וניסיון טכנולוגי רלוונטי. היותו של מועמד בוגר יחידה טכנולוגית זו או אחרת לא מבטיחה עבורו את התפקיד מבלי שעמד בקריטריונים הללו.

מעסיקים עימם אנו עובדים מחפשים בקדחתנות מועמדים חזקים בעלי מוטיבציה גבוהה וניסיון עשיר, כאלה שיוכלו להתפתח בחברה ולרכוש מיומנויות בסביבה טכנולוגית המתקדמת ומשתכללת כל העת, תוך שמירה על איכות מוצר גבוהה ללא פשרות.