החלטנו במאמר זה לחשוף לכם קצת מעולמינו- איך אנחנו מחפשים אתכם בלינקדאין? באילו סיטואציות? במאמר זה נחשוף סודות מאחורי הקלעים: איך אנחנו מחפשים אתכם ברשת? אנחנו מאמינים שהכרות עם הצד הזה של הרשת החברתית המובילה כיום בעולם העסקים, תעזור לכם למתג את עצמכם כמועמדים אטרקטיביים. נספר כאן סיפור מהשבוע האחרון. לקוח שלנו מקים בימים אלו קבוצת פיתוח בתחום ה- NMS. אותו לקוח מנסה לאתר מועמדים טובים, מאזור המרכז שצברו ניסיון בפיתוח מערכות NMS ב- Java ושכר אותנו לעזור לו במשימה. כאן נכנסת לתמונה מבחינתינו רשת הלינקדאין, שחושפת בפנינו עולם חדש ומלא במועמדים רלוונטיים לחיפוש שלנו.
ולמה אנחנו מספרים לכם את כל זה?
כי בחיפוש הנרחב שעשינו הגענו לכל מי שיכולנו להגיע. אבל מה שבטוח מעל לכל ספק- שכל מי שכרטיס הלינקדאין שלו לא נבנה בצורה נכונה, או כל מי שהפעילות שלו בלינקדאין לא נעשתה בצורה אופטימאלית- לא הגענו אליו, פשוט כי לא יכולנו. בכתבה זו ננסה לחשוף קצת סודות מאחורי הקלעים כדי לעזור לכם לקבל חשיפה בלינקדאין ולהתחיל לקבל הצעות עבודה אטרקטיביות דרך הרשת. אגב, גם אם אינכם מחפשים עבודה- תמיד שווה לכם להשאיר אוזן אחת פתוחה להצעות עבודה שמגיעות אליכם. תמיד בססיטואציות בהן מעסיק פוטנציאלי פנה אליכם (ולא אתם אליו) עמדת המיקוח שלכם טובה יותר, וסביר להניח שזו יכולה להיות עבורכם הזדמנות מצויינת לשפר תנאים, ולהתקדם.
לכן המאמר הזה מיועד לכל מי שיש לו כרטיס בלינקדאין. ולא רק למי שמחפש עבודה.
אז הנה כמה כלים שיעזרו לכם להתחיל לקבל הצעות עבודה מהלינקדאין:
- פרטו על תפקידים שביצעתם והכניסו מילות מפתח- כשאנחנו מחפשים עובדים אנחנו מחפשים אותם לפי מילות מפתח רלוונטיות. הרבה פעמים אני רואה ברשת אנשים שהכרטיס שלהם נראה כמו בתמונה בצד שמאל:
הבעיה: אין כל פירוט של הניסיון, אין מילות מפתח, הכותרות של התפקידים כלליות מדיי. אם אני חוזרת לדוגמא שנתתי למעלה- מאוד ייתכן שהכרטיס הוא כרטיס של תוכניתן Java- NMS. אבל מה שבטוח- מכרטיס כזה לעולם לא נדע זאת. ויותר מזה- כאשר נערוך חיפוש על פי מילות מפתח (JAVA AND NMS) הכרטיס הזה כמובן לא יעלה לנו.
העצה שלנו: הכניסו כותרות ספציפיות ולא כלליות לתפקידים שעשיתם. למשל בדוגמא לעיל: במקום לכתוב "Software Engineer" דאגו להכניס כותרות ספציפיות כמו
"Pure Java Developer"". בנוסף, תמיד תדאגו לפרט תחת כל תפקיד עם אילו טכנולוגיות עשיתם שימוש באותו תפקיד, או אילו תחומי אחריות היו לכם באותו תפקיד, מול אילו שווקים עבדתם וכו'.
זיכרו, מי שמחפש אתכם, מחפש אתכם על פי מילות מפתח.
- התייחסו לפרופיל שלכם בלינקדאין כאילו היה קורות החיים שלכם. הפרופיל צריך להיות מפורט, למשוך את הקורא לרצות לפגוש אתכם. כמו כן, הפרופיל צריך להיות עם אוריינטציה למשרות אותן אתם מחפשים. אגב, מכל פרופיל לינקדאין ניתן להפיק קובץ דומה לקובץ קורות חיים (על ידי לחיצה על אייקון ה- PDF). אם אין לכם קובץ קורות חיים מעודכן, זיכרו שבמקרים מסויימים המעסיק ירצה לעשות שימוש בפרופיל שלכם בלינקדאין כאילו היה קובץ קורות החיים שלכם.
- נצלו את ה- "Summary" כשיחת המכירה שלכם. יש לכם כמה שורות כאן להעביר מסר ברור מה הניסיון שצברתם, ומה אתם מחפשים כיום. כדאי לכתוב כמה שנות ניסיון יש לכם בסך הכל, מה ההתמחות שלכם, ואילו תפקידים אתם מחפשים כיום.
- לאנשים קל להתחבר לאנשים על בסיס עניין/ עבר משותף. לכן, צרו פרופיל מלא, שימו תמונה, פרטו את כל מקומות העבודה הקודמים, פרטו את המוסד בו למדתם וכו'.
- אפשרו פנייה אליכם, גם אם תעשו את כל מה שהזכרנו לעיל כדי שהמעסיק הפוטנציאלי יאתר אתכם בלינקדאין, עדיין חשוב שתיצרו לו קרקע נוחה לפנות אליכם. להבדיל מהפייסבוק, הלינקדאין היא רשת חברתית שמאפשרת שליחת הודעות רק למי שמחובר אליך בקשר ראשון, או למי שחבר באותה קבוצה שאתם חברים בה. לכן, הצטרפו לכמה שיותר קבוצות מקצועיות שקשורות בתחום העיסוק שלכם, וכן- שאפו להרחיב ככל האפשר את הרשת החברתית שלכם.
- צרו חיבור וטראפיק בין הלינקד אין למדיות חברתיות אחרות שיש לכם בהן פרופיל (לטוויטר, פייסבוק, הבלוג האישי שלכם וכו')- יש לכם אפשרות להכניס עד 3 לינקים לפרופיל האישי שלכם. בכך תשיגו 2 מטרות: גם תשיגו טראפיק לבלוג שלכם (אם יש לכם) וגם תאפשרו למי שרוצה לפנות אליכם את הפנייה אליכם- במידה ואין לו אפשרות לפנות אליכם בלינקדאין (מהסיבות שמנינו בסעיף 5).
- נסו להרחיב ככל האפשר את הרשת שלכם בלינקדאין. העצה הזו מתחברת לעצה מספר 5- המעסיק הפוטנציאלי פעמים רבות יחפש אתכם דרך Contacts של ה- Contacts שלו. המסקנה המתבקשת: ככל שיש לכם יותר קשרים בלינקדאין יהיה לכם יותר קל לפנות לאנשים ויהיה יותר קל לאנשים לפנות אליכם. זיכרו שמדובר ברשת חברתית עסקית וכמו בעולם האמיתי, ככל שהרשת החברתית העסקית שלכם ענפה יותר, יהיה לכם יותר קל להתקדם בעולם העסקים…
- קחו חלק בדיונים בתחום עיסוקכם השתתפו וענו על שאלות בדיונים בהם תוכלו לתרום מהידע המקצועי שלכם, כל אלו ייצרו לכם ניראות ברשת, וימתגו אתכם כמקצוענים בתחומכם.
- שמרו על כללי הנימוס וכללי ההתנהגות הבלתי כתובים של הרשת. תמיד תשאפו לעזור ולהיות תגובתיים למי שפונה אליכם בהודעה אישית. העלו תמיד לדיון בקבוצות רק תגובות ודיונים שהולמים את אופי הדיון ברשת, ומכבדים את מי שאתם עונים לו. גוגל לעולם לא שוכח!!! אל תכניסו תגובות שתצטערו עליהן אחר כך. לעולם אין לדעת מתי יתהפך הגלגל ומתי אתם תצטרכו בעתיד את עזרתו של מי שפנה אליכם היום.
- הכי חשוב- היו סבלניים צריך לזכור שבסופו של דבר, לינקדאין- היא רשת חברתית. וכמו בחיים האמיתיים קשרים חברתיים נבנים לאורך זמן, ונדרשת סבלנות. קשר אחד מביא קשר שני. השתתפות בדיון אחד- גוררת תגובות וקשרים נוספים. לא מדובר פה בזבנג וגמרנו אלא בקשרים חברתיים שנבנים לאורך זמן. לכן- היו סבלניים. אם תפעלו נכון- את הפירות אתם תקטפו בשלב מאוחר יותר.
ולבסוף אל תהססו לפנות לאנשים המקושרים אליכם בלינקדאין בנוגע להצעות עבודה, ובנוסף, נצלו את קשריכם בכדי ליצור קשר עם מעסיקים ומגייסים שעשויים להתעניין בכם.
זו מטרת הנטוורקינג – למצוא לכם משרות ולמקסמם את החשיפה שלכם. עשו זאת, זה בחינם ופשוט יחסית.
__________________________________________________________
הכתוב במאמר זה לשונו זכר אך משמעו גם לשון נקבה
הכותבת היא אורנה דרימן, מנכ"לית חברת ההשמה פיקארו